Recente ontwikkelingen in het Nederlandse onderwijssysteem hebben geleid tot innovatieve oplossingen voor kinderen die moeite hebben om mee te komen in reguliere klassen. Terwijl traditioneel gezegd wordt dat deze kinderen naar het speciaal onderwijs moeten, zijn er nu uitzonderingen op deze regel.
Op maar liefst 60 scholen door heel Nederland is een unieke tussenvorm geïmplementeerd, waaronder De Bongerd in Zutphen. Deze scholen hebben een alternatieve aanpak ontwikkeld voor kinderen die niet optimaal functioneren in standaard klassen.
Een van de scholen waar deze vernieuwende aanpak wordt toegepast, De Bongerd, laat zien dat het niet altijd nodig is om deze kinderen naar speciaal onderwijs te sturen. Het creëren van een extra klaslokaal en het inzetten van een extra leerkracht blijken de sleutel tot succes te zijn.
Volgens betrokkenen is het implementeren van deze alternatieve onderwijsomgeving geen complexe of onhaalbare taak. "Je hebt een extra lokaal nodig en een juf. Het is geen hogere wiskunde," aldus een van de initiatiefnemers.